tips voor middelbare school

Dyslexie

Heb jij dyslexie? Heb jij een tip? Laat het mij weten!

Bij dyslexie koppel je klanken en letters niet logisch aan elkaar. Dit moet je oefenen, soms jarenlang.

Veel dyslecten zien plaatjes in hun hoofd, als de ander een verhaal verteld.

Als er in een les gevraagd wordt of er vragen zijn, heeft een dyslect vaak tijd nodig om alle plaatjes te ordenen. Pas daarna kan hij een vraag formuleren. Dit geldt ook voor ouders die vragen na schooltijd hoe het op school was: dan vliegen er heel veel plaatjes langs en dan is de samenvatting: Goed!

Relaxen

Relaxen is belangrijk omdat dyslexie veel energie vraagt. Ga iets doen waar je van kan ontspannen. Bij mij is dat tekenen, muziek en bewegen. Doe vooral wat je zelf leuk vindt en waar je ontspannen van wordt.

Woordjes leren

Benodigdheden: bak met vier vakjes, stapel lege papiertjes en pen, woordenlijst en agenda.

  1. Schrijf de woordjes op de papiertjes en op de achterkant de vertaling
  2. Tel hoeveel dagen je hebt tot het SO en trek daar vier dagen van af (voor de vier bakjes).
  3. Kijk naar welke woordjes je kent, die stop je in de laatste bak.
  4. de overige kaartjes verdeel je over de hoeveelheid dagen (-4).
  5. Leer dan elke dag een stapeltje door b.v. te flitsen of te schrijven of memory te doen etc.
  6. Als je een stapeltje kent, mag hij naar het volgende vak.
  7. Na minimaal 4 dagen ken je alle woordjes!

Sneller schrijven

Als je schrijft moet je letten op de spelling en tegelijk de draad van het verhaal vasthouden. Vaak gaat het hoofd sneller dan de handen.

Als je langzaam schrijft zijn er een paar hulpmiddelen die je kunnen helpen met sneller schrijven.

  • Typen op een computer gaat sneller als schrijven, als je eenmaal goed blind kan typen
  • Inspreken op in spraak-taal programma b.v. Dragon, notities bij Google etc.
  • Tekst controleprogramma’s zoals bv. spellingscontrole, Into-words, Sprint en Kurzweil etc.

Dyslecten zij niet dom

Als iemand die zegt dat dyslecten dom zijn, weet hij niet wat hij zegt. Hij of zij is zelf niet dyslectisch, dus weet niet hoe een hoofd van iemand met dyslexie werkt. Dyslecten denken anders en dat heeft ook zijn voordelen: je kan vaak creatieve oplossingen bedenken, makkelijk verbanden leggen etc.

Hoe maak ik een goede zin? Het stappen plan:

Stappenplan bij het vormen van een basiszin:

  1. Bedenk de boodschap.
  2. Begin met een hoofdletter.
  3. Bedenk een wie of wat.
  4. Die “wie of wat” doet iets of is iets mee.
  5. Eindig de zin met een punt.

Stappenplan bij het vormen van een moelijker/ langere zin

  1. Begin met de basis zin.
  2. Beschrijf de plek van het wie of wat.
  3. Beschrijf met iets of iemand.
  4. Beschrijf waar het gebeurt of is: in, op, over, enz.
  5. Beschrijf het moment, de tijd: nu, verleden of het gaat nog gebeuren.

Houdt de website in de gaten, er komen nog meer leuke tips over de volgende onderwerpen.

  • Zeggen wat je nodig hebt: Veel docenten weten niet goed wat je nodig hebt als dyslect. Het is dus belangrijk dat je zelf goed kunt aangeven, waar je behoefte aan hebt.
  • Afspraken vastleggen: Het is belangrijk dat je afspraken zwart op wit zet. Jij hebt veel docenten en docenten hebben veel leerlingen, zo kun je elkaar helpen om de afspraken na te komen. Als een docent zomaar afspraken verandert, dan kun je hem aan de afspraak helpen herinneren.
  • Schriftelijke overhoring: Misschien kan een schriftelijke overhoring ook mondeling afgenomen worden. Als het toch schriftelijk moet is het fijn als de vragen schriftelijk zijn en je niet eerst de vragen gedicteerd krijgt. Want dat kost al heel veel energie en je kan schrijffouten maken.
  • Beoordelen van schriftelijke overhoringen en toetsen: Weet dat je maximaal twee punten aftrek kan krijgen als spelling overhoord wordt. Is spelling niet de opdracht, dan kan er geen punt vanaf getrokken worden. Vaak schrijven dyslecten woorden fonetisch. Daar kunnen ook spelfouten in voortkomen als je b.v. de b en d omdraait. Als je zeker weet dat je vertaling goed is, is het goed om dit te bespreken met docenten.
  • Onzekerheid en hulp vragen: Als je onzeker bent, hoef je je niet te schamen. Mensen met dyslexie zijn gewend om altijd harder te moeten werken om te laten zien wat ze in huis hebben. Hierdoor kunnen ze perfectionistisch worden of faalangst krijgen. Wat ze ook doen, het is nooit goed genoeg. Je doet extra supergoed je best. Of je kunt gaan uitstellen omdat je bang bent dat het toch niet goed lukt. Of het afraffelen omdat je denkt dat het toch niet goed beoordeelt wordt. Dan houdt je de eer aan jezelf. Deze drie manieren (perfectionisme, uitstellen en afraffelen) herkennen alle dyslecten. Schaam je niet voor de onzekerheid, want dat is superlogisch. Vraag gerust om hulp of uitstel of dat je minder hoeft te doen of mag typen in plaats van schrijven.
  • Waar dyslecten goed in zijn: hier komt een filmpje over….

na de middelbare school

Op deze link vind je informatie over hoe elke vervolgstudie omgaat met dyslexie en wat ze te bieden hebben aan begeleiding en hulpmiddelen.

https://www.hogeronderwijstoegankelijk.nl/instelling